reklama

Za volantom auta, ktoré vyhralo preteky 24 hodín v Le Mans

24 hodín Le Mans sú legendárne vytrvalostné automobilové preteky. Ja pritom nie som žiadny automobilový pretekár. Napriek tomu som riadil výnimočný športový prototyp Peugeot 905, ktorý tieto svetoznáme preteky vyhral.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V roku 1993 s týmto nádherným pretekárskym autom zvíťazila v 24-hodinovke v Le Mans trojica pilotov G. Brabham, Ch. Bouchut a E. Helary. Pred pár rokmi v jeden októbrový deň potom čakala životná príležitosť riadiť Peugeot 905 na známom pretekárskom okruhu Paul Ricard HTTT aj na mňa. Sám pre seba som mal 3,8 km dlhú trať na 4 kolá. Niekomu by sa to mohlo zdať aj málo. Lenže v tomto prípade išlo o plnokrvné pretekárske auto s motorom V10, výkonom cca 680 koní a maximálnou rýchlosťou 350 km/hod. A jeho hodnota zrejme presahovala 1 milión eur. Je preto škoda nepodeliť sa s týmto jedinečným zážitkom s každým, kto má rád adrenalín a rýchlu avšak bezpečnú jazdu. Celú situáciu totiž vidím, ako keby sa stala len včera.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Jednou nohou som už v Peugeote 905
Jednou nohou som už v Peugeote 905 (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Na slnkom zaliatej ploche ma čaká neskutočne dramatické auto pripravené na to, aby som si do neho sadol. S mohutnými pneumatikami a obrovským krídlom vzadu budí rešpekt už na prvý pohľad. Na pokyn bývalého francúzskeho pilota F1 Patricka Gaillarda „sadám“ do auta. Do anatomického sedadla v kabíne sa musím zasunúť cez úzke krídlové dvere. Vnímam najmä malý volant, páku sekvenčnej 6-stupňovej prevodovky, obmedzený výhľad a úžasné pocity vyvolávajúci priestor pilota, usadeného do úzkeho sedadla s poriadne utiahnutými 6-bodovými bezpečnostným pásmi. Mechanik mi ich zapína a uťahuje tak, že ak by s tým včas neskončil, prasknú mi kľúčne kosti. S uspokojením si všímam aj malú kameru nasmerovanú na mňa. Vyžiadal som si ju, aby som si tento zážitok mohol kedykoľvek zopakovať aj doma.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Pred jazdou v legendárnom Peugeote 905
Pred jazdou v legendárnom Peugeote 905 (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Niekde ďaleko vpredu a hore sú tri pedále. Aj spojkový, keďže rýchlosti radím s použitím spojky. Zhlboka dýcham. Nastali totiž okamihy posledných pokynov, psychika a sústredenie sú vybičované na maximum. Ale moja túžba pilotovať toto skvelé auto je silná. „Dokážem to za každú cenu.“ Dávam si na hlavu nehorľavú kuklu a prilbu, naťahujem rukavice a sústreďujem sa. 

Posledné okamihy pred štartom v Peugeote 905
Posledné okamihy pred štartom v Peugeote 905 (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Ešte som sa síce ani nepohol, motor je tiež ešte ticho, ale cítim sa nádherne. Ten pocit je neopísateľný. Prestávam vnímať okolie a kochám sa pohľadom cez úzky priezor zaobleného predného okna. Veľa však dopredu vidieť nie je. Neviem sa už dočkať, kedy sa to začne. Chcem si to naplno užiť, ale nesmiem vyletieť z trate. Zapnem kontakt a naštartujem motor. Ten neskutočne zareve. Nádherný zvuk. Adrenalín stúpa, dojmy a pocity sa násobia, zvuková kulisa po stlačení plynu a zvýšení otáčok tiež výrazne zmohutnie. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Záverečné gestá od bývalého pilota F1 Patricka Gaillarda
Záverečné gestá od bývalého pilota F1 Patricka Gaillarda (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Motor treba hneď podchytiť a udržať ho na úrovni aspoň 3.500 otáčok /1 min. Pridávam plyn a zvyšujem otáčky až kým mi Patrick nedá pokyn na štart. Stláčam spojku a radím rýchlosť. Povoľujem spojkový pedál a rozbieham sa plynule ešte bez extremnejšieho zvyšovania otáčok. Spojku podržím, aby sa preklzovala a dostatočne sa zahriala. Je totiž karbónová rovnako ako brzdy. A následne vstupujem do úzkeho okruhu tých, ktorí pilotovali toto jedinečné a brutálne pretekárske auto na okruhu Paul Ricard, skutočnej pretekárskej trati! 

Prvé sekundy za volantom legendárneho Peugeotu 905
Prvé sekundy za volantom legendárneho Peugeotu 905 (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Potom už nasledovali 4 kolá ohromujúcej a strhujúcej jazdy, o akej môže majiteľ hociktorého športového auta iba snívať. Každé zaradenie vyššej rýchlosti pri správnych otáčkach doslova nakopne auto vpred. Atmosféra uzatvoreného pretekárskeho kokpitu má pritom svoje čaro, ale atmosféra uzatvoreného pretekárskeho kokpitu v rýchlosti 310-320 km/hod. má to čaro ešte oveľa vyššie. A na konci cieľovej rovinky ju tam zrejme mám! Ale plávanie auta vo vysokej rýchlosti je ešte výraznejšie ako pri monoposte F1, s ktorým som na tomto okruhu jazdil doobeda 8 kôl. Napriek tomu som mal na dvoch dlhších rovinkách pri zaradenej šestke plyn vrazený až do podlahy. Podobne ako monopost F1 aj Peugeot 905 sa tak teda správa vo vysokej rýchlosti na konci cieľovej rovinky nespokojne už pred prudkým brzdením a vyžaduje korekcie volantom. V tej rýchlosti nad 300 km/hod. mi to teda poriadne zrýchlilo aj produkciu adrenalínu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ivan Hitka pri prejazde rýchlej zákruty na okruhu Paul Ricard v Peugeote 905
Ivan Hitka pri prejazde rýchlej zákruty na okruhu Paul Ricard v Peugeote 905 (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Ťažko sa tiež slovami opisuje zážitok z prejazdu zákruty, ktorá sa chodí rýchlosťou 200 km/hod. Z plnej šestky na druhej dlhej rovinke sa len brzdí a podraďuje na 5. prevodový stupeň. A prakticky ešte pred touto zákrutou sa začína postupne pridávať plyn. Na kratšom rovnom úseku je ďalšie prudké zrýchlenie s následným tvrdým brzdením, podradením na štvorku a prejazdom nasledujúcej zákruty. Teším sa na zábery z malej kamery umiestnenej v kokpite Peugeotu 905 najmä vo chvíli, keď mi pri brzdení po spomínanej rýchlej zákrute poriadne rozhodilo zadok auta a zadné pneumatiky išli v tej chvíli až na obrubník. Rýchle korekcie volantom ma zachránili, hoci boli len impulzívne a asi veľmi nesúviseli s vodičským či dokonca s pretekárskym umením. Ibaže takéto zážitky z jazdy na plnokrvnom a špičkovom pretekárskom aute vám nemôže poskytnúť žiadny cestný superšport!

Snívajte so mnou...
Snívajte so mnou... (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Bol to neopakovateľný a výnimočný deň plný rýchlej jazdy, emócií, zimomriavok a adrenalínu. A bol to zároveň vynikajúco strávený deň, na ktorý určite nezabudnem! 

Peugeot 905 v zákrute na okruhu Paul Ricard
Peugeot 905 v zákrute na okruhu Paul Ricard (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Hoci som v ten istý deň riadil aj monopost F1 Prost AP02 a 4 roky pred tým aj iný monopost F1 AGS SH04 s rovnakými 3,5 l motormi Ford Cosworth V8 s výkonom 650 koní a na okruhu Paul Ricard HTTT som si okrem iného vychutnával aj 2-3 výjazdy mimo trať či prebrzdenie pravého predného kolesa aj so slušnou dymovou kulisou podobnou tej z pretekov F1, čaru kokpitu Peugeotu 905 sa ťažko odoláva. Najmä ak je jazda na tomto automobilovom skvoste bežnému smrteľníkovi s vysokou pravdepodobnosťou už nedostupná. 

Kokpit športového prototypu Peugeot 905
Kokpit športového prototypu Peugeot 905 (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Stále sú tu ale ešte monoposty F1 buď s výkonom 650 koní či dokonca s výkonom 750 koní, ktoré vám na uzatvorenom pretekárskom okruhu zabezpečia dokonalý, neopakovateľný a s ničím iným neporovnateľný pôžitok z jazdy. Zažiť tak môžete brutálne zrýchlenie z 0 na 200 km/hod. za púhych 5 sekúnd či preťaženie až do 4 G pri brzdení. Aby ste ale zažili poriadne preťaženie aj v zákrutách, je zase dobré nechať sa previezť aj v 2-sedadlovej či v 3-sedadlovej F1 riadenej už profesionálnym pilotom skoro pretekárskym tempom. Napríklad aj na Hungaroringu.

Zátišie v depe
Zátišie v depe (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)

Mimochodom, ak je tu ešte niekto zo Slovenska či z Českej republiky, kto tiež riadil tento fascinujúci Peugeot 905, rád s ním nadviažem kontakt (ivan@hitka.sk). 

Ivan Hitka pred jazdou v monoposte F1 Prost AP02 na okruhu Paul Ricard
Ivan Hitka pred jazdou v monoposte F1 Prost AP02 na okruhu Paul Ricard (zdroj: Ivan Hitka - CK HITKA)
Ivan Hitka

Ivan Hitka

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som optimista, verím v spravodlivosť a chcem, aby si ma vážili aj vnúčatá... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu